Met SEA wordt Search Engine Advertising bedoeld, oftewel: zoekmachine adverteren. Je betaalt voor advertenties in zoekmachines zoals onder andere Google, Bing, Yahoo.
SEA is een vorm van pay-per-click advertising (PPC). Je advertentie komt naar boven bij de voor jou relevante zoekopdrachten. Je betaalt voor elke klik op je advertentie.
SEA in Google Ads
Als je met je bedrijf begint met zoekmachine adverteren, dan maak je een zoekcampagne aan in Google Ads. Of je laat deze aanmaken, kan ook. Google ADs is een programma dat Google gebruik om de advertenties te beheren en te verkopen. Je stelt een aantal zoekwoorden in waarop je wil adverteren. Wanneer mensen een van de gekozen zoekwoorden intypen in Google dan zal de advertentie bovenaan de pagina staan. Zoals eerder gezegd betaal je pas aan Google als er op een advertentie wordt geklikt. Elke keer als een zoeker op je advertentie klikt, betaal je het biedingsbedrag, wat meestal ergens tussen een paar cent en maximaal een paar euro ligt.
In de meeste gevallen laten zoekmachines tekstadvertenties zien, al kan het ook voorkomen dat bijvoorbeeld shoppingadvertenties worden laten zien, met afbeeldingen en een prijs erbij.
Tekstadvertenties bestaan uit een titel, een url en een beschrijving over de pagina waar de zoeker op terecht komt als hij of zij op de link klikt. Die beschrijving over de pagina heet een metadescription.
Advertentieextenties
En nu komt het mooie: je kunt gebruik maken van extensies, zogenoemde advertentie-extensies om extra informatie toe te voegen aan je advertenties. Denk bijvoorbeeld aan extra links, een telefoonnummer of een adres, maar ook een prijs en informatie over de prijs.
Je kunt je advertentiebudget met SEA heel gericht inzetten en daarnaast is een groot voordeel dat je de resultaten van je lopende campagnes gemakkelijk kunt analyseren. Door je zoekwoorden goed in te stellen kun je bijzonder gericht adverteren. Dat is mooi, want dat scheelt jou veel tijd en daarnaast ook een lieve duit. Als je goed weet wie je doelgroep is kun je jouw potentiele klanten in een handomdraai je producten laten zien.
SEA in combinatie met SEO
Klaar voor de waterval aan afkortingen? SEA staat dus voor Search Engine Advertising, SEO staat voor Search Engine Optimization en samen zijn ze een krachtig stel. Beiden zijn ze een onderdeel van Search Engine Marketing (SEM). Met SEO zorg je ervoor dat de inhoud van jouw website, de content, voldoet aan de eisen en wensen van de zoekmachine. Belangrijk, want hoe beter je aansluit hoe hoger je uitkomt in de zoekresultaten. In de organische zoekresultaten, welteverstaan.
Naast die organische zoekresultaten zijn er ook betaalde zoekresultaten, de advertenties. Deze staan boven de organische zoekresultaten en staan altijd aangeduid als advertentie.
Wanneer zet je SEA in en wanneer SEO?
De Digitale Alliantie gelooft in een combinatie van SEO en SEA. Dat is in onze ogen de beste strategie. Stel dat je website, door bijzonder goed zoekwoorden onderzoek en goede teksten, organisch gezien al bovenaan staat bij bepaalde termen, dan heeft het weinig zin om gebruik te maken van SEA. In dat geval kun je je geld beter ergens anders aan besteden. Er zijn ook voordelen aan SEA ten opzichte van SEO. SEO moet organisch groeien, waardoor er soms maanden overheen gaan voor je resultaat ziet. In die periode kan goed gerichte SEA een uitkomst zijn. Ook is SEA een uitkomst bij aanbiedingen, acties of tijdelijke campagnes. Die moeten over het algemeen snel de wereld in.
We helpen je graag verder en vertellen je met liefde alles wat we weten over SEA, SEO of Social Media Marketing. Neem gerust contact met ons op.